drezyna-news

Nowy tabor Koszaliñskiej Kolei W±skotorowej

9 i 10 lipca 2014r. tabor Towarzystwa Mi³o¶ników Koszaliñskiej W±skotorówki wzbogaci³ siê o kilka kolejnych egzemplarzy. Z E³ku trafi³ do Koszalina wagon motorowy Mbxd2 225. Wagon ten ma ciekaw± historiê: wyprodukowano go na pocz±tku 1987r. w Rumunii a w marcu trafi³ na Opalenick± Kolej Dojazdow±, gdzie pracowa³ do wrze¶nia 1995r. Wtedy to PKP wstrzyma³y ruch pasa¿erski na Opalenickiej KD i wagon odstawiono na rok. W pa¼dzierniku 1996r. rozpocz±³ s³u¿bê na E³ckiej KD i kursowa³ tam do 2002r. Potem, jako zbêdny zosta³ odstawiony na 3 lata. Po 2005r. kursowa³ ju¿ tylko sporadycznie na e³ckiej w±skotorówce.Wagon zosta³ zakupiony za 62730 z³ z czego 10000 z³ stanowi³a dotacja z Województwa Zachodniopomorskiego. wagon zosta³ przewieziony do Koszalina na lawecie samochodowej i otrzyma³ wózki od innego wagonu na 1000mm.

Wagon przejecha³ w sumie ponad 162 tys. km, przeszed³ naprawê rewizyjn± w 1993r. podczas której wymieniono mu silnik i wózki oraz odnowiono malowanie. W Koszalinie Mbxd2 225 otrzyma wózki o rozstawie 1000mm i zostanie w³±czony do obs³ugi szybko rosn±cego ruchu pasa¿erskiego.

    Z Dobrej ko³o Nowogardu do Koszalina przywieziono trzy sztuki taboru w±skotorowego: jest to drezyna Wmc-310, kompletna, jeszcze z oryginalnym silnikiem górnozaworowym M-21 od samochodu typu ¯uk, lokomotywa Lxd2 476, której brakuje ch³odnic (skradziono je podczas postoju w Dobrej) oraz wagon turystyczny (tzw. letniak) Btxhpi, wymagaj±cy wymiany odeskowania. Wagon ten prawdopodobnie jako pierwszy z nowo pozyskanego taboru wróci do eksploatacji, bo gdy tylko pogoda na to pozwala, pasa¿erowie najchêtniej wybieraj± przeja¿d¿ki wagonami letnimi a wolontariuszom z Towarzystwa Mi³o¶ników Koszaliñskiej W±skotorówki brakuje takiego taboru.